Rapport fra seminar med Kuribayashi shihan i Oslo september 2017

Fotograf: Sigurd Rage

For fjerde gang kom Kuribayashi shihan fra Hombu Dojo i Tokyo til Oslo for å undervise. Vi hadde besøkende fra rundt om i hele landet samt fra utlandet.

Det var som vanlig intensiv trening og god stemning på matta. Takk til Kuribayashi shihan for undervisningen, og alle deltakerne som bidro til et flott seminar, og takk til alle som hjalp til med mattebæring før og etter seminaret! Takk også til Sigurd Rage for at han stilte opp som fotograf og tok flotte bilder for oss! Og sist, men ikke minst, takk til NKF for støtten! Uten dem hadde ikke leiren vært mulig.

Se bildegalleri fra seminaret her. Alle bildene er tatt av Sigurd Rage.

Jeg har nedenfor forsøkt å gjengi noe av det han snakket om så vidt jeg husker det og forstod det. Ansvaret for eventuelle forvrengninger eller misforståelser av budskapet er selvsagt mitt.

Bjørnar Nilsson


Fotograf: Sigurd Rage


Kuribayashi snakket dette året om viktigheten av å observere uten filter, å forsøke å se hva han faktisk gjør i hvert tilfelle, heller enn å tenke at nå gjør han kokyo ho og så gjøre kokyo ho på samme måte som man vanligvis gjør det, som kanskje kan være en grei teknikk, men ikke det han viste i det spesifikke tilfellet.

Han snakket om uke-rollen, som kan variere fra å nærmest gjøre teknikken for tore, som kan være greit med helt nybegynnere for å gi dem en ide om bevegelsen i teknikken, til å være tung og seig og mer utfordrende å flytte på, som kan være en mer passende uke-respons for mer avanserte partnere.

Han snakket også om å ikke ha en kvalitet i kroppen hele tiden, men å skifte etter hva som i et hvert øyeblikk var passende fra myk og fleksibel til hard og fast.

En annen ting han nevnte var å bli bevisst på hvordan man påvirker uke prinsipielt likt i ulike situasjoner, som f.eks. uke griper deg, du griper uke, grep forskjellige steder og slagangrep.

Han ønsket også en bevisstgjøring på hva slags måte man ønsker å påvirke ukes kropp på, og sette seg inn i ukes situasjon for å forstå hva som skal til for å skape den og den effekten.

To fundamentalt viktige måter å påvirke uke på gjennom armen er å rulle utover, som snur ansiktet opp senteret bort ( som f. eks. shiho nage, eller kote gaeshi) eller rulle innover som snur ansiktet ned (ikkyo, eller sankyo). To andre fundamentale måter å påvirke uke på er enten låse ham fast, eller dra balansen hans ut, som for eksempel i forskjellige variasjoner av katatedori tenkanøvelsen han startet seminaret med.